Museum Sønderjylland er et statsanerkendt museum med 10 lokaliteter fordelt over hele Sønderjylland. Enheden for Uddannelse & Læring dækker områderne arkæologi, historie, kunst og naturhistorie. Se museets hjemmeside her. I VOYAGER-forløbene deltager museumsformidlere fra Gram Lergrav – Palæontologi og Sønderborg Slot samt konservatorer fra museets bevaringsenhed.
Arbejdsgruppen i Sønderjylland udgøres af Museum Sønderjylland, Gram Skole og STUK – Sønderjyllands Gymnasie, Grundskole og Kostskole. Her kan du læse mere om Museum Sønderjylland og de undervisningsforløb, de har udviklet i fællesskab.
Merete Essenbæk
Enhedsleder, Uddannelse & Læring
Baggrund: cand.mag., arkæologi
Kontakt:
mees@msj.dk, tlf. 65 37 07 71
Lars Petersen
Museumsformidler, Uddannelse & Læring
Baggrund: PhD, fysik
Hent undervisningsmaterialet her Ernæring ved fronten
1.Verdenskrig var en ”totalkrig”, hvor ikke bare nogle få soldater blev sendt til fronten. Stort set alle hjem i Sønderjylland havde familiemedlemmer ved fronten i den tyske hær. Civilsamfundet blev stærkt påvirket. Krigsførelsen krævede store ressourcer, så mad og andre daglige fornødenheder blev rationeret og der opstod et knaphedssamfund.
I forløbet undersøger eleverne næringsindholdet i den reglementerede tyske normalration, som soldaterne fik ved fronten – og også ernæringen i de sønderjyske hjem undersøges ved at analysere de originale rationeringskort. Forholdene belyses gennem originale kilder både fra felten, soldaternes breve og beretninger fra dagliglivet i Sønderjylland, hvor krigskosten var en daglig udfordring.
Faglighed der bringes i spil: Historie, Biologi, Undersøgelses- og perspektiveringskompetencer, Kildearbejde
Emne: Krop og sundhed, Kildeanalyse
Fællesmål:
Hent undervisningsmaterialet her Kan vi lide svimmelsvampe?
I forløbet undersøger vi de kemiske og biologiske nedbrydningsprocesser, man skal være opmærksom på ved bevaring af kultur- og naturhistoriske museumsgenstande, og hvordan man kan undgå disse. Eleverne arbejder sammen med konservatorer om undersøgelse af skimmelsvamp som en potentiel skadevolder i museumsmagasiner.
Faglighed der bringes i spil: Almendannelse
Emne: skimmelsvamp, redox-processer, fotokemi
Faglige mål: